Data Drive Marketing

with Brak komentarzy

Dane o kliencie na wyciągnięcie ręki – Data Drive Marketing

na wyciągnięcie ręki a raczej na kliknięcie, dostęp do strumienia naprawdę dokładnych informacji o kliencie. Nowy termin ale podejście nie takie nowe nowe… Przy planowaniu strategii marketingowych marketerzy zawsze opierali się na danych. Inna sprawa, że dostęp do danych w tej chwili jest coraz większy. Mamy do dyspozycji olbrzymią ilość danych bardzo wysokiej jakości i podejście do ich użycia przez marketerów zmienia się w tempie ekspresowym.Dlatego  mówimy o Data Drive Marketing – marketingu opartym na danych.

Big Data w marketingu

pojęcie Big Data w marketingu funkcjonuje już na dobre.Marketing oparty na danych to bardzo konkretne podejście do klienta – użytkownika. Zmierzenie się z pojęciem Data Drive Marketing można rozpocząć od zastanowienia się jakich danych używa marketer. Mamy ich trzy rodzaje:

1 st party data

to dane, które marketer ma do dyspozycji odkąd rozpoczął się czas użytkowania internetu 2.0. Są to dane, które firma zbiera dzięki prowadzonym działaniom z wykorzystaniem internetu. Dane pochodzą od klientów firmy, pozwalają na poznanie klienta, jego segmentację i ocenę zaangażowania. Mówią o powracającym kliencie i pozwalają poznać jego preferencje. Dzięki tym danym możliwe jest pogłębianie zaangażowania klienta i poprawienie ROI prowadzonych działań. Przykładem takich danych są: informacje o zakupie, przeglądanych stronach, dane twarde, dane z systemów CRM, dane z subskrybcji, aplikacji mobilnych, dane ze strony www.

2 nd party data

inny rodzaj danych to dane określane jako 2nd party data. Można przyjąć, że są to takie same dane jak 1st party data z tym, że nie pochodzą z systemów firmy ale zostały zakupione od innego podmiotu. Stanowią nową grupę użytkowników do analizy, z której z czasem wyłonią się przyszli klienci. Przykładem może być zakup bazy danych z danymi od wydawcy budowlanego miesięcznika w celu wysyłki newslettera z informacją o produkcie. Następuje wówczas wykorzystanie danych zewnętrznych, które określone są jako dane 2nd party. Takie dane uzyskuje się w oparciu o obowiązujące przepisy prawne dotyczące ochrony praw osobowych i oczywiście są one odpłatne (do wykorzysyania jednorazowego).

3 rd party data

dane 3rd party data, pozyskiwane są ze źródeł online i offline i nie maja bezpośredniego związku z klientami firmy, która takie dane zbiera. Na rynku funkcjonują firmy, które zajmują się zbieraniem takich danych tzw Data Management Platform – DMP. Mogą to być też platformy do zbierania takich danych, lub konkretne rozwiązania przypisane do potrzeb firmy. DMP to często zbiór ciasteczek, tych  na które klikamy potwierdzając zgodę na ich zbieranie gdy przeglądamy strony w internecie, mogą to też być np. adresy e-mailowe.
Korzyścią z wykorzystywania danych 3rd party jest duża ilość unikalnych użytkownikow i duża ilośc danych. Te same dane jednak będzie miała też konkurencja, jeśli dokona ich zakupu. W raporcie Data- driven marketing w Polsce poświęconego badaniom wykorzystaniu profili użytkowników w marketingu internetowym, oublikowanym przez Grupę Netsprint można zapoznać się z danymi jak z takich badań korzystają marketerzy.

Data Drive Marketing, opiera się na wykorzystaniu danych

tych należących do firmy oraz kupowanych na zewnątrz. Marketerzy korzystają głownie z własnych danych – 1st party oraz z zewnętrznych danych – 3rd party. Łączenie tych danych daje możliwość uzyskania szerokiego profilu klientów, uwzględniających dane takie jak: cechy klienta, sposób konsumpcji, nawyki zakupowe itp.