Employer branding czyli budowanie marki
employer branding działania, które mogą potoczyć się same jeśli nie ma nad nimi kontroli.Pytanie brzmi, czy bez tej kontroli potoczą się w odpowiednim kierunku.Czyli takim, którego życzy sobie tego pracodawca.
Cóż do niedawna nikt nie zastanawiał się nad oferowaniem marki pracodawcy pracownikom.Marka „działała” w interesie przedsiębiorcy i służyła klientowi. Czas gdy pracodawca kieruje swoja komunikację w stronę pracowników właśnie nastał.Działania, które firmy planują aby informować aktualnie zatrudnionych oraz poszukiwanych w celu zatrudnienia pracowników to employer branding.
Marketing czy HR?
employer branding to nowy obszar. I nowy specjalista lub dział w firmie,który zajmuje się działaniami z obszaru employer branding.Zwykle jest to dział HR lub dział kadr z utworzonym stanowiskiem dla specjalisty ds. EB.Tak jest a raczej bywa w małych i średnich przedsiębiorstwach.Jednak kreowanie marki i działania brandingowe to domena działu marketingu.W dziale EB powstają nowe strategie, dotyczące nowych obszarów łączących idee marki, firmy i zatrudnionych pracowników.Tworzą nowe spójne spojrzenie na rynek.
Strategia marketingowa a strategia EB
strategia EB łączy w sobie informacje z obszaru HR, marketingu i PR.Często wykorzystuje te same narzędzia:
- eventy,
- działania media relations,
- kampanie w mediach społecznościowych,
- kampanie informacyjne ATL i BTL
- SEO
- SEM
Współpraca między działami: marketingu, HR i EB musi być bardzo ścisła. Powinna mieć też jednego lidera.Kim może być człowiek odpowiedzialny za taki dział lub strategię EB?Doświadczenie mówi, że takiego człowieka – brand managera EB, specjalistę ds. EB najlepiej rekrutować lub powołać z działu marketingu.Wizja spójności marki i zatrudnienia nowych pracowników połączy się z oczekiwaniami związanymi z wizerunkiem w oczach przyszłych pracowników.Rynek pracowników po zmianach i pięć minut przed wejściem na niego ludzi z pokolenia Z wygląda niezwykle różnorodnie.Oczekiwania i sposób myślenia pracowników ukształtowały nowe warunki rynkowe.Podążanie za pracownikiem i jego nową mentalnością jest działaniem pracochłonnym.
Jedna strategia to za mało
w drodze o dobre miejsce na rynku pracodawcy i uwagę pracownika, dział EB podobnie jak dział marketingu i HR będzie działał w sposób spójny, ciągły i przemyślany.Nie ma mowy o przygotowaniu jednej kampanii o naborze pracowników z wyróżnikami marki jako pracodawcy z dobrą ofertą wynagrodzenia, karnetami do klubu fitness i strefy chilaoutowej. To już za mało.Dlatego długofalowa strategia tych działań jest niezbędna.Wiedza specjalistów od HR, psychologów biznesu plus wiedza specjalistów od marketingu oraz wsparcie w postaci użycia odpowiednich narzędzi marketingowych. Strategia połączenia tych działań w jednym wspólnym celu na pewno przyniesie korzyści pracodawcy i zapewni dostęp do wartościowych, lojalnych pracowników.
Zostaw Komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.